PlayStation Vita Review: o nouă dimensiune portabilă

| 21.02.2012
PlayStation Vita Review: o nouă dimensiune portabilă

Iată că după ce în toamna anului trecut am avut ocazia să testăm o versiune preliminară de PlayStation Vita, varianta finală a celei mai noi console portabile Sony a poposit în sfârşit în redacţia Go4games.ro. Cu această ocazie, Sony a oferit spre testare nu mai puţin de şase dintre jocurile ce se vor lansa alături de consolă: Little Deviants, ModNation Racers: Road Trip, WipEout 2048, Reality Fighters, Unit 13 şi Uncharted: Golden Abyss.

HARDWARE ŞI PACHET

Consola ne-a fost livrată într-un ambalaj identic cu cel pe care veţi avea ocazia să-l găsiţi pe rafturile magazinelor. Din păcate, conţinutul pachetului nu a fost tocmai cel final, unitatea venită la test fiind un model Wi-Fi, fără cardurile de realitate augmentată promise, însă acompaniată de un card de memorie de 4GB.

PlayStation Vita

Pe lângă consola propriu-zisă şi manualele aferente (niciunul in limba română), pachetul mai conţine încărcătorul de priză al consolei, precum şi cablul de date, ce foloseşte o mufă proprietară pentru a face legătura dintre PlayStation Vita şi PC sau PlayStation 3. Pentru a realiza transfer de date şi jocuri între PS3 şi noul Vita este necesar cel mai nou firmware pentru consola „de casă” Sony, în timp ce, pentru operaţiunile similare pe un PC, este nevoie de instalarea unei aplicaţii gratuite.

Despre specificaţiile hardware ale noului Vita am tot vorbit: consola este motorizată de un procesor ARM Cortex-A9 cu patru nuclee şi un chip video quad core SGX543MP4+, specificaţii ce îi permit rularea celor mai arătoase jocuri portabile de până acum. În plus, consola este dotată, pe lângă gama clasică de butoane specifice PlayStation, cu două joystick-uri analogice, precum şi cu două suprafeţe tactile: ecranul OLED de 5″ şi panoul dorsal. Acestea, împreună cu senzorii de mişcare implementaţi, oferă cele mai avansate metode de control implementate vreodata într-o consolă portabilă.

PlayStation Vita

Ecranul are o rezoluţie de 960×544, este foarte luminos şi face o impresie foarte bună atunci când vine vorba de redarea corectă a jocurilor sau a filmelor. Din păcate, toată această putere hardware are şi consecinţe mai puţin plăcute: în regim de utilizare normală (joc continuu), întreaga baterie din Vita se consumă în aproximativ 4 ore. Aceasta poate fi încarcată fie prin intermediul cablului USB livrat în pachet (doar atunci când consola este oprită), fie, mai rapid, de la priză. Din păcate, spre deosebire de PSP, bateria din Vita nu poate fi extrasă şi înlocuită rapid.

INTERFAŢA

De-a lungul timpului, cu puţine excepţii, interfeţele grafice oferite de console nu au fost tocmai cele mai prietenoase sau ergonomice. Sony doreşte să corecteze acest neajuns prin intermediul lui PlayStation Vita, bătrânul Xcross Media Bar (PSP/PS3) fiind înlocuit de Live Area. Acesta este numele folosit de UI-ul Vita, care aminteşte foarte mult de desktop-ul unui smartphone sau al unei tablete bazate pe iOS sau Android.

PlayStation Vita

Aplicaţiile sunt afişate sub forma unor pictograme circulare, a căror poziţionare pe desktop poate fi modificată într-un stil asemănător cu ce întâlnim pe iOS. De asemenea, acestea pot fi poziţionate pe mai multe pagini ale desktop-ului, fiecare dintre acestea putând fi personalizate în ceea ce priveşte culoarea de fundal sau wallpaperul folosit.

Live Area oferă şi posibilitatea de a realiza multitasking, existând însă şi câteva restricţii în acest sens. Astfel, browser-ul inclus nu poate rula în acelaşi timp cu jocurile, cei 512MB de memorie RAM ai consolei nefacând probabil faţă unei asemenea sarcini. În schimb, în paralel cu orice joc poate fi ascultată muzică, sau se pot iniţia sesiuni de chat cu prietenii.

PlayStation Vita

Atenţie însă, cam fiecare funcţie a consolei este tratată drept o aplicaţie separată: colecţia de trofee câştigate se poate verifica cu ajutorul unei aplicaţii, PlayStation Store este accesat prin intermediul unei alte aplicaţii, setările sunt grupate sub forma unei alte aplicaţii şi tot aşa.

De altfel, întreaga interfaţă Live Area a fost gândită pentru a fi folosită exclusiv cu ajutorul touchscreen-ului, modul în care se închid aplicaţiile deschise fiind elocvent în acest sens. Acestea sunt afişate sub forma unei pagini al cărei colţ superior din dreapta este îndoit. „Apucarea” respectivei extremităţi şi „tragerea” acesteia în afara ecranului are ca rezultat închiderea aplicaţiei dorite. La fel se procedează şi în cazul jocurilor, tratate la rândul lor ca aplicaţii.

PlayStation Vita

Din păcate, anumite aplicaţii fie nu erau accesibile la data scrierii acestui articol (versiunea europeană a PlayStation Store, Facebook, Twitter etc.), fie funcţionalitatea lor nu era completă. Totuşi, chiar şi aşa, Vita este livrat alături de minimul necesar: pe lângă aplicaţiile dedicate sistemului, există un browser web decent (nu la fel de eficient precum Safari de pe iOS, spre exemplu), un player de muzică funcţional sau o aplicaţie dedicată redării de fişiere video (momentan este suportat doar formatul mp4/h264).

Per total, însă, interfaţa noului PlayStation Vita ar trebui să fie foarte uşor de utilizat pentru toţi cei care au pus mână măcar o dată pe un telefon mobil modern. Pe lângă funcţionalitatea incompletă a anumitor componente (cel mai probabil cauzată de testarea prematură a consolei), poate cel mai mare neajuns al Live Area este inconsistenţa sa vizuală. Aplicaţiile sunt prea colorate şi fără un stil grafic comun, oferind mai degrabă imaginea unei interfeţe gândite pentru utilizatorii de vârste fragede.

PlayStation Vita

În ceea ce priveşte PlayStation Network, tot conţinutul cumpărat de pe PS Store rămâne ataşat de contul de pe care a fost făcută achiziţia. Acesta nu va putea fi rulat dacă pe consolă este activat un alt cont (operaţiunea de schimbare între conturi necesită un factory reset, însă formatarea cardului de date nu este obligatorie). Având în vedere că serviciul PS Store încă nu este disponibil pentru conturile PSN de România, vă recomandăm crearea unui cont de US/UK sau achiziţionarea de jocuri retail.

JOCURILE

Şi pentru că tot am ajuns la jocuri, haideţi să aruncăm o privire asupra principalei functionalităţi a noului PlayStation Vita. Consola portabilă de la Sony poate rula jocurile în două formate princiaple: retail (titluri livrate în cutii, pe suportul unor carduri PSVITA proprietare) sau descărcate de pe PS Store pe un card de memorie/date, de asemenea proprietar. Cardurile retail nu sunt identice cu ele de memorie, acestea din urmă avand dimensiuni fizice foarte reduse.

PlayStation Vita

Din păcate, la test nu ne-a fost furnizat niciun titlu retail, cele şase jocuri fiindu-ne livrate în format digital. Pentru a le putea rula am folosit cardul de 4GB livrat în cutie (atenţie, în mod normal, pachetele retail Vita nu conţin niciun astfel de card, fiind necesară achiziţia separată a acestor medii de stocare).

Este de asemenea bine de ştiut că aceste jocuri au avut dimensiuni apreciabile, pornind de la câteva sute de MB şi ajungând până la peste 3GB în cazul lui Uncharted: Golden Abyss. Aşadar, dacă aveţi de gând pe viitor să vă rezumaţi la titluri downloadate de pe PSN, alegeţi un card de memorie cât mai încăpător.

PlayStation Vita

Alternativ, puteţi folosi jocurile retail, dar şi unele dintre acestea necesită prezenţa în consolă a unui card de date pentru a putea fi rulate. De asemenea, aproape toate jocurile oferite de Sony la test folosesc un online pass pentru accesarea componentelor multiplayer online. În acest caz, este absolut necesară folosirea unui cont de PSN creat folosind aceeaşi regiune din care a fost achiziţionat jocul retail. Astfel, dacă importaţi un joc din America, veţi avea nevoie de un cont PSN de US pentru a putea activa online pass-ul; dacă aţi achiziţionat un joc retail din România/Europa, este necesar un cont EU/UK pentru a activa pass-ul.

Littlle Deviants

În cazul lui Little Deviants avem de-a face cu o colecţie de mini-games menită să scoată în evidenţă metodele inovatoare de control implementate in PlayStation Vita. Există joculeţe în care un animăluţ trebuie ghidat prin diferite capcane cu ajutorul panoului dorsal al consolei, în care o năvuţă trebuie manevrată cu ajutorul senzorilor de mişcare sau chiar sesiuni de shooting în care mediul înconjurător este încluit de fluxul video provenit de la camerele video ale consolei (echipate, din păcate, doar cu senzori VGA).

PlayStation Vita

În ciuda aparenţelor, mini jocurile din Little Deviants nu devin plictisitoare, întregul pachet oferind impresia că reuneşte sub un singur acoperiş funcţionalitatea majorităţii titlurilor ce s-au impus în ultimii ani pe telefoanele mobile.

Reality Fighters

Reality Fighters este un joc de lupte în stilul Mortal Kombat, principala diferenţă fiind posibilitatea de a folosi funcţiile de realitate augmentată pentru a spori realismul înfruntărilor. Cu ajutorul camerelor, îţi poti crea un luptător cu propria ta faţă, iar apoi îl poţi personaliza după preferinţe, într-un stil asemănător cu cel pe care-l întâlnim în RPG-uri.

Odată realizată această operaţiune, noul luptător poate fi aruncat în mijlocul unui story line destul de pueril, în care domnul Miyagi (din Karated Kid) joacă rolul de gazdă/povestitor. Pe măsură ce avansezi, vei debloca diverse peisaje din realitate în care cei doi luptători de pe ecran se pot înfrunta.

PlayStation Vita

Alternativ, poate fi folosit şi fluxul furnizat de camera video drept mediu de joc, însă, din cauza senzorilor de mişcare ce sunt activi în timpul unei lupte, este greu să realizezi toate mişcările speciale din joc şi să ţii camera focalizată pe luptători în acelaşi timp. Din păcate, atât acest neajuns, cât şi complexitatea scăzută a gameplay-ului nu recomandă Reality Fighters noilor posesori de Vita.

ModNation Racers: Road Trip

Cei cărora ModNation Racers le-a plăcut pe PlayStation 3 vor fi foarte încântaţi să afle că aproape întreaga experienţă de joc a făcut tranziţia cu succes către PS Vita. La fel ca în jocul de PS3, şi în Road Trip se pot crea noi piloţi, noi maşinuţe şi, nu în ultimul rând, noi trasee, care pot fi partajate prin PSN. În plus, editorul de circuite poate fi controlat acum prin intermediul touch screen-ului.

PlayStation Vita

Dacă în privinţa gameplay-ului propriu-zis, nu există aproape nicio diferenţă între ediţiile de PS3 şi PS Vita ale jocului, totuşi Road Trip are un mare dezavantaj: nu se poate juca multiplayer online, ci doar local, printr-o conexiune ad-hoc.

WipEout 2048

Celebra serie de curse futuristice se întoarce şi pe PlayStation Vita prin intermediul lui WipEout 2048. Construit pe baza lui WipeOut HD pentru PS3, 2048 este unul dintre cele mai arătoase jocuri pentru Vita, stilul său artistic potrivindu-se de minune cu ecranul de calitate cu care este dotată consola.

PlayStation Vita

Spre deosebire de ModNation Racers: Road Trip, WipEout 2048 oferă gama completă de funcţionalitate, atât offline, cât şi online. Din păcate, multiplayer-ul crossplatform între 2048 şi WipeOut HD pentru PS3 nu a putut fi testat, acesta nefiind operaţional la momentul redactării acestui articol. Totuşi, grafica impresionantă, controlul responsiv şi framerate-ul fluent recomandă WipEout 2048 drept unul dintre cele mai reuşite titluri de lansare ale consolei.

Unit 13

Shooter-ul celor de la Zipper Interactive este probabil jocul care s-a schimbat cel mai mult în bine, de la primul contact cu el pe care l-am avut la Londra anul trecut şi până acum. Acesta este un joc de acţiune third person, în care progresul prin campania single player este gândit în stilul titlurilor de mobil.

PlayStation Vita

Astfel, nu avem de-a face cu o poveste propriu-zisă, ci cu misiuni separate, destul de scurte, completarea acestora deblocând accesul către următoarele astfel de niveluri. În funcţie de natura misiunii (obiective multiple, action, stealth etc.), se poate alege între mai mulţi soldaţi, fiecare dintre aceştia cu specializarea sa, arsenalul său caracteristic etc.

Chiar dacă din punct de vedere grafic Unit 13 nu este tocmai cel mai avansat third person shooter pe care am avut ocazia să-l jucăm, formula sa funcţionează foarte bine într-un mediu mobil, misiunile fiind gândite în aşa fel încât să poată fi duse la bun sfârşit în doar câteva minute, atât cât durează o călătorie cu metroul sau o vizită neprogramată la toaletă.

PlayStation Vita

Mai mult, pe lângă leaderboards, Unit 13 oferă şi posibilitatea de a aborda misiunile online, în mod multiplayer cooperativ.

Uncharted: Golden Abyss

Acest joc este probabil nestemată de pe coroana actuală a PlayStation Vita. Avem parte de o experienţă vizuală şi de gameplay parcă rupte din titlurile trilogiei Uncharted de pe PS3, fidelitatea grafică fiind mult peste ce am văzut până acum în alte jocuri portabile.

PlayStation Vita

Povestea are loc înainte de primul titlu al seriei iniţiale Uncharted, Nathan Drake având la dispoziţie întreg arsenalul de mişcări care l-a facut faimos pe PlayStation 3. Mai mult, s-a pus un accent deosebit pe funcţionalitatea suplimentară a consolei PS Vita, mai multe elemente ale jocului fiind gândite pentru noile metode de control.

Astfel, puzzle-uri se rezolvă prin intermediul touch screen-ului, quick time events-urile necesită reproducerea unor gesturi pe ecran şi nu apăsarea unor butoane, ochitul se poate realiza prin intermediul senzorilor de mişcare iar nivelul de zoom poate fi setat cu ajutorul panoului sensibil la atingere. Din fericire, majoritatea gameplay-ului de bază a rămas neschimbat, Drake putând fi controlat într-un mod foarte eficient cu ajutorul butoanelor clasice şi al celor două stick-uri analogice.

PlayStation Vita

Din păcate, avem de-a face cu o aventură exclusiv single player, Uncharted: Golden Abyss fiind cam la fel de consistent din punctul de vedere al duratei de joc precum fraţii săi mai mari de pe PlayStation 3.

VERDICT

Până la urmă, după consultarea consolei propriu-zise, a noului său sistem de operare şi a jocurilor dedicate, apare bineînţeles şi inevitabila întrebare: merită achiziţionat un PlayStation Vita în momentul de faţă?

Dacă eşti un gamer înrăit, pentru care experienţa de joc primează în faţa resurselor financiare, răspunsul este fără îndoială pozitiv. PlayStation Vita este de departe cel mai puternic hardware portabil dedicat jocurilor video, şi echiparea sa de top în ceea ce priveşte metodele de control nu se lasă mai prejos. Adăugaţi la acestea o integrare online la care Nintendo încă visează şi jocuri de lansare reuşite şi aveţi în faţă imaginea unei console pe care niciun împătimit n-ar trebui s-o rateze.

Pe de altă parte, nu se pot evita anumite semne de întrebare, legate în principal de costurile ascunse ale consolei PS Vita. Pentru a te putea bucura de toată funcţionalitatea, este necesară achiziţionarea unui card de memorie proprietar (care nu vine inclus în pachet), preţul acestor unităţi de stocare nefiind tocmai scăzut (mai ales în cazurile celor de capacitate mare).

PlayStation Vita

De asemenea, deşi costul unui Vita este decent (comparativ cu tabletele sau telefoanele echipate cu hardware net inferior), jocurile sunt comercializate în continuare la preţuri destul de prohibitive: s-a cam dus vremea în care erai dispus să plăteşti 50 de dolari/euro pe un joc precum Uncharted: Golden Abyss, în condiţiile în care Electronic Arts cere doar 0.99$ pentru Dead Space pe iOS.

Prin urmare, dacă partea financiară nu este tocmai punctul dvs. forte, aţi putea să aşteptaţi o posibillă scădere de preţ a consolei, adaptarea preţurilor de pe PS Store la standardele impuse de concurenţă sau o eventuală revizie (ori bundle) care să includă memorie incorporată.