Test cu noul DLSS (Deep Learning Super Sampling): sunt reale îmbunătăţirile promise de NVIDIA?

Autor: Cosmin Aionita | 02.03.2020
Test cu noul DLSS (Deep Learning Super Sampling): sunt reale îmbunătăţirile promise de NVIDIA?

NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) a fost una dintre promisiunile familiei de plăci video GeForce RTX care, cel puţin până în acest moment, nu şi-a atins cu adevărat întregul potenţial.

Realizat cu ajutorul rutinelor bazate pe AI, DLSS are un rol dublu în jocuri: pe de-o parte, DLSS poate înlocui anumite tehnici actuale de Anti-Aliasing (eliminarea “marginilor zimţate” din scenele 3D), cum ar fi TAA (Temporal Anti-Aliasing). De asemenea, DLSS este capabil de a procesa imagini de rezoluţie inferioară pentru a obţine rezultate asemanatoare cu cele renderizate nativ în rezoluţie 4K. Astfel, folosind Deep Learning Super Sampling, un joc procesat intern la rezoluţie 1440p (2560×1440) poate fi afişat în 4K (3840×2160), fără pierderi calitative semnificative.

Procesul de funcţionare este simplu: NVIDIA se foloseşte de o reţea neuronală artificială, prezentându-i acesteia mii de capturi de ecran dintr-un anumit joc, atât în versiuni standard, neprelucrate în niciun fel, cât şi în variante ce au aplicate un filtru super sampling 64x (o metodă de anti-aliasing foarte, foarte solicitantă, însă şi foarte exactă). După analizarea acestor mostre, pe baza informaţiilor acumulate, inteligenţa artificială va fi capabilă să aplice singură filtrul de super sampling unei imagini neprelucrate.

Evident, toate aceste sună foarte bine în teorie, însă implementarea lor practica nu s-a dovedit tocmai uşoară. Pe scurt, foarte mulţi utilizatori au preferat să ignore implementările existente de NVIDIA DLSS (precum cea din Metro Exodus), calitatea imaginilor afişate fiind departe de cea 4K nativă, iar unele limitări pur şi simplu inacceptabile (precum imposibilitatea de a folosi DLSS pentru rezoluţii mai mici de 3840×2160 sau în cazul folosirii unor rezoluţii ultrawide).

NVIDIA DLSS

Se pare că NVIDIA a luat la cunoştinţă de aceste nemulţumuri, compania oferind un update semnificativ pentru tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling). Acesta promite îmbunătăţiri semnificative în materie de calitate a imaginii, dar şi trei noi moduri de utilizare – Quality, Balanced şi Performance -, potrivite pentru a găsi echilibru perfect între calitate şi performanţă.

Curioşi în privinţa capabilităţilor acestei revizii, am recurs la două jocuri recente, ce oferă suport pentru noul NVIDIA DLSS: Wolfenstein: Youngblood şi Deliver Us The Moon. Ambele titluri oferă suport şi pentru efectele grafice NVIDIA RTX (ray tracing în timp real), aşadar am hotărât să le folosim pe parcursul testării, pentru a vedea cât de eficient este noul DLSS în privinţa livrării unui framerate jucabil şi în cele mai stresante condiţii.

Având în vedere că am folosit o placă video NVIDIA GeForce RTX 2080Ti cu 11GB de memorie video, nu ne-am ferit să testăm cele două jocuri în rezoluţie 4K (3840×2160), cu absolut toate opţiunile grafice împinse la maximum. Folosind aceste setări, am realizat capturi de ecran folosind toate cele trei noi preset-uri DLSS – Quality, Balanced şi Performance -, precum şi cu DLSS complet dezactivat (cu toate opţiunile de resolution scaling dezactivate, pentru a păstra rezoluţia nativă a jocului). Rezultatele le puteţi admira în galeriile de mai jos.

În privinţa sporului de performanţă oferit de noua implementare a DLSS, acesta reiese şi din benchmark-urile pe care le-am efectuat în Wolfenstein: Youngblood, folosind unealta de testare inclusă în joc, pe ambele sale preset-uri (Riverside şi Lab X). Chiar dacă rezultatele obţinute nu trebuie luate ca “literă de lege”, existând anumite variaţii şi între două sesiuni succesive ale aceluiaşi test, vă pot crea o imagine destul de clară a sporurilor de performanţă pe le puteţi obţine de pe urma DLSS.

Din păcate, Deliver Us The Moon nu include un tool de benchmark propriu, însă, evaluat “din ochi”, framerate-ul atunci când DLSS este activat (chiar şi folosind preset-ul Quality) este net superior celui furnizat de rezoluţia 4K nativă a jocului. Aruncaţi o privire la imaginile de mai jos şi hotărâţi singuri dacă sacrificiul vizual justifică această performanţă îmbunătăţită.


WOLFENSTEIN: YOUNGBLOOD

DLSS Quality DLSS Balanced
DLSS Wolfenstein Youngblood DLSS Wolfenstein Youngblood
DLSS Performance DLSS Dezactivat
DLSS Wolfenstein Youngblood DLSS Wolfenstein Youngblood

DLSS Quality DLSS Balanced
DLSS Wolfenstein Youngblood DLSS Wolfenstein Youngblood
DLSS Performance DLSS Dezactivat
DLSS Wolfenstein Youngblood DLSS Wolfenstein Youngblood

Demo DLSS Quality DLSS Balanced DLSS Performance DLSS Dezactivat
Riverside Framerate Mediu 76 84 94 51
Riverside Framerate Minim 62 70 79 40
Riverside Framerate Maxim 90 100 116 60
Lab X Framerate Mediu 79 87 96 52
Lab X Framerate Minim 57 64 64 35
Lab X Framerate Maxim 95 111 121 61

DELIVER US THE MOON

DLSS Quality DLSS Balanced
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon
DLSS Performance DLSS Dezactivat
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon

DLSS Quality DLSS Balanced
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon
DLSS Performance DLSS Dezactivat
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon

DLSS Quality DLSS Balanced
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon
DLSS Performance DLSS Dezactivat
DLSS Deliver Us The Moon DLSS Deliver Us The Moon