PlayStation VR Review (1) – privire de ansamblu asupra hardware-ului

Autor: Cosmin Aionita | 23.02.2017
PlayStation VR Review (1) – privire de ansamblu asupra hardware-ului

De-a lungul anilor, industria de gaming a jucat un rol important în avântul luat de anumite tehnologii, chiar dacă domeniile acestora de aplicabilitate nu se rezumau doar la jocurile video. Un exemplu pozitiv în acest sens a fost adoptarea DVD-ului drept suport optic universal (atât pentru filme, cât şi pentru date etc.), facilitată şi de includerea unei astfel de unităţi în PlayStation 2, cea mai de succes consolă „de casă” din istorie. Evident, nu toate iniţiativele de acest fel s-au sfârşit bine, televizoarele 3D bucurându-se de foarte puţin interes în rândul publicului mainstream, în ciuda faptului că unele jocuri importante pentru PlayStation 3 (şi consola în sine) ofereau suport nativ în acest sens.

Revenind în zilele noastre, nişa „inovaţiilor” care ar putea revoluţiona evoluţia viitoare a jocurilor video se află sub umbra tehnologiei VR (virtual realityrealitate virtuală). Încercări în domeniu au exista de multă vreme, rezumându-se la soluţii rudimentare, de intrare în gamă, cum ar fi headset-urile VR pentru telefoane mobile (dedicate, cum ar fi Gear VR de la Samsung, sau improvizate, precum Google Cardboard). Evident, performanţele acestora sunt limitate de mai mulţi factori, configuraţiile hardware din telefoane nefiind capabile încă să ofere nivelul vizual aşteptat, dar şi nici metodele de control caracteristice unor jocuri cu oarecare pretenţii.

PlayStation VR

În acest context, şi-au făcut apariţia trei concurenţi demni de a fi luaţi în seama atunci când vorbim de VR „serios” dedicat jocurilor video: Oculus Rift, HTC Vive şi PlayStation VR. Primele două soluţii, deşi performante, funcţionează pe PC şi necesită sisteme destul de puternice pentru a rula corespunzător. Cu alte cuvinte, preţul unei experienţe VR de calitate pe PC este unul destul de ridicat, mult peste ceea ce ar putea fi considerat acceptabil de publicul mainstream. Aici ar trebui să intre în scenă PlayStation VR, headset-ul de realitate virtuală pe care reprezentanţii Sony Interactive Entertainment în România ni l-au pus la dispoziţie pentru acest review.

Din experienţa acumulată cu toate cele trei headset-uri de realitate virtuală menţionate in paragraful anterior, pot afirma cu tărie că specificaţiile tehnice, mai exact numerele în sine, contează prea puţin atunci când judeci un dispozitiv VR. Ceea ce contează cu adevărat este percepţia persoanală a fiecărui utilizator asupra timpului petrecut cu un astfel de headset, părerile rezultate urmând să fie, inevitabil, la limita superioară a subiectivismului. Astfel, deşi am inclus specificaţiile tehnice ale PlayStation VR în tabelul de mai jos, sunt elemente mult mai importante decât aceste cifre seci, precum accesibilitatea, usurinţa în utilizare şi, evident, comportamentul in jocuri. De altfel, prima parte a review-ului nostru pentru PlayStation VR se va opri exact asupra acestor puncte de discuţie, jocurile individuale urmând să fie tratate separat, pe larg, în următoarele părţi ale acestui test.

PlayStation VR

Aminteam un pic mai devreme de costul pe care o experienţă VR de calitate l-ar putea implica. Din acest punct de vedere, PlayStation VR este de departe cea mai accesibilă astfel de opţiune, pachetul de bază al headset-ului având un preţ de 1799 lei pe piaţa din România. Evident, la acesta se adaugă şi costul unei console PlayStation 4 (sau PS4 Pro), fără de care PSVR nu ar avea cum să funcţioneze. Chiar şi în aceste condiţii, dacă calculăm preţurile adunate ale acestor două dispozitive (1199 lei pentru modelul PS4 de intrare în gamă, Slim cu hard disk de 500GB, şi 1799 lei pentru PlayStation VR), tot obţinem o sumă mai mică decât preţul celui mai apropiat contracandidat – Oculus Rift, disponibil în magazinele din România în schimbul a aproximativ 3150 lei, fără a include aici PC-ul absolut necesar.

Totuşi, chiar dacă preţul de pornire pentru PlayStation VR este mult mai accesibil, nu vă lăsaţi înşelaţi de aparenţe. Pachetul de bază al headset-ului Sony nu include accesoriul PlayStation Camera, absolut necesar pentru conectarea PSVR la consolă, precum şi pentru tracking-ul căştii. Un astfel de dispozitiv vă va mai scoate din buzunar aproximativ 260 lei, dacă alegeţi să-l achiziţionaţi nou. Este bine de ştiut însă că există două modele de PlayStation Camera disponibile pentru PS4, cu hardware şi conector identice, singura diferenţă fiind design-ul exterior al dispozitivului (rotunjit în cazul modelului actual sau cu margini drepte în cazul modelului iniţial). Ambele vor oferi o funcţionalitate absolut identică, fiind 100% compatibile cu PlayStation VR, existând posibilitatea de a găsi modelul vechi la oferte mult mai convenabile pe piaţa second hand.

PlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

De asemenea, pentru un sentiment de realism mai pronunţat în anumite jocuri, se poate opta şi pentru un set de două motion controllere. În acest caz, avem de-a face cu PlayStation Move, mai vechea noastră cunoştinţă de pe PlayStation 3. Vestea bună este evidentă: dacă aveţi deja două astfel de controllere de la precedenta consolă, vor funcţiona fără probleme şi pe PS4, în tandem cu PlayStation VR. Dacă nu, atunci pregătiţi-vă să scoateţi din buzunar înca aproximativ 240 lei (câte 120 lei per unitate, fiind necesare două) sau să examinaţi cu atenţie piaţa second hand. Totuşi, reţineţi un amănunt foarte important: spre deosebire de PS Camera, fără de care PS VR nu poate funcţiona, motion controllerele PlayStation Move sunt opţionale, majoritatea jocurilor putând fi controlate doar cu ajutorul obişnuitului gamepad DualShock 4.

Totuşi, dacă până acum am trecut în revistă ce nu este inclus în pachetul de bază PlayStation VR, ce primim totuşi în cutia unui astfel de dispozitiv? Pe lângă headset-ul propriu-zis, în pachet găsim o unitate suplimentară de procesare (ce seamănă cu o mini-consolă PlayStation 4), o pereche de căşti de tip earbuds, precum şi întreaga colecţie de cabluri necesare pentru a conecta PlayStation VR la consolă şi televizor. Fiecare cablu este marcat cu un număr, iar ghidul de utilizare explică în paşi simpli procesul de conectare a unităţii de procesare la PS4 şi TV, precum şi a headset-ului propriu-zis la unitatea de procesare. Chiar şi fără aceste instrucţiuni, procesul de instalare este destul de simplu, mai ales pentru cei care au o oarecare experienţă în manevrarea produselor audio-video.

PlayStation VRPlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

Piesa principală este, evident, headset-ul PlayStation VR propriu-zis, a cărui montare pe cap, deşi facilă în teorie, necesită un pic de atenţie atunci când trecem la practică. Sistemul de prindere este bazat pe un soi de elastic puternic, ce poate fi slăbit până la un anumit punct prin intermediul butonului de pe spate, pentru a putea plasa headsetul pe cap. După aşezarea acestuia în poziţia corectă, elasticul se poate strânge cu ajutorul unui potenţiometru plasat tot în partea din spate a headset-ului. Totuşi, sunt de părere ca montarea ar fi putut fi mai facilă dacă sistemul de prindere amintit putea fi complet detensionat şi apoi strâns abia după plasarea corectă pe cap.

Totuşi, comparativ cu concurenţa, PlayStation VR rămâne cel mai comod astfel de dispozitiv, design-ul celor de la Sony fiind conceput în aşa fel încât headset-ul are principalul punct de fixare pe fruntarea celui care îl poartă, iar vizorul propriu-zis nu apasă deloc pe faţă. Mai mult, distanţa vizorului faţă de ochi poate fi ajustată, pentru comoditate, prin apăsarea unui alt buton. Astfel, dacă purtaţi ochelari, puteţi aşeza PS VR pe cap fără probleme, presiunea nefiind niciodată pusă pe faţa utilizatorului. Înautru vizorului, se află nişte izolatoare din cauciuc fin, comode, care nu permit luminii să pătrundă, asigurând o vizibilitate bună pe parcursul utilizării.

PlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

Cât despre sunet, acesta beneficiază de poziţionare tridimensională realizată cu ajutorul unităţii de procesare menţionate mai devreme, fiind redat prin intermediul unei perechi de căşti cu jack de 3,5mm. Aceasta se conectează la telecomanda plasată pe firul dintre unitatea de procesare şi headset, pe care regăsim şi butoane pentru controlul volumului sau pentru banala funcţie de pornire/oprire a unităţii PS VR. Evident, dacă nu sunteţi multumiţi de mini-căştile incluse în pachet, puteţi folosi orice altă pereche de căşti pe care o aveţi la dispoziţie.

Acestea fiind spuse, deşi ergonomia joacă un rol important în design-ul PlayStation VR, nu se poate ascunde faptul că există riscul de a vă încurca în cabluri în timpul utilizării, iar factorul estetic al „tentaculelor” care ies şi intră din consolă şi din unitatea de procesare suplimentară îi poate deranja pe cei care preferă abordarea minimalistă şi ordonată. De asemenea, nu trebuie omis faptul că ai nevoie de un spaţiu cât de cât adecvat (liber) pentru a te putea bucura de PS VR, cei de la Sony recomandând aproximativ 6 metri pătraţi. Totuşi, am putut să ne jucăm fără probleme şi într-o cameră aglomerată, cu condiţiile să stăm totuşi asezaţi pe un scaun şi să nu ne mişcam prea mult.

PlayStation VRPlayStation VR

PlayStation VRPlayStation VR

Astfel, dacă aţi montat totul corect şi v-aţi amenajat un spaţiu de joacă, puteţi începe să folosiţi PlayStation VR fără alte bătăi de cap. Un avantaj faţă de dispozitivele similare pentru PC este că PS VR nu necesită niciun fel de drivere sau instalare suplimentară de software pentru a funcţiona. Odată conectată şi pornită unitatea, veţi trece printr-un proces rapid de calibrare, iar apoi, puteţi trece la jocurile propriu-zise.

Şi pentru că în sfârsit am ajuns şi la acest capitol, apar câteva semne de întrebare inevitabile. Având în vedere că vom rula totuşi jocurile pe o consolă (limitată din punct de vedere hardware faţă de un PC de ultimă generaţie), iar afişajul PS VR are o rezoluţie de doar 1920×1080 (faţă de alternativele pentru PC), cât de arătoase sunt jocurile dedicate şi, mai important, cât de bine rulează acestea? În ceea ce priveşte a două întrebare, nu există motive de îngrijorare: jocurile dedicate headset-ului PlayStation VR rulează la un framerate minim de 60 de cadre pe secundă, care, prin intermediul unei tehnici de interpolare speciale numită „reprojection”, poate urca până la 120fps.

PlayStation VR

Cât despre aspectul jocurilor pentru PlayStation VR, acesta variază de la titlu la titlu şi vom intra în detalii suplimentare în părţile următoare ale acestui review, atunci când vom trece în revistă jocurile pe care am avut ocazia să le încercâm. Pe scurt, unele jocuri arată surprinzător de bine, altele fac prea multe concesii vizuale pentru a menţine framerate-ul ridicat. Totuşi, nu va aşteptaţi în cazul niciunui astfel de joc la claritatea grafică pe care o întâlniţi pe monitoarele sau TV-urile clasice. Aspectul oarecum neclar este caracteristic tuturor acestor dispozitive VR, defectele unui astfel de afişaj, indiferent de rezoluţia sa, fiind mult mai uşor de remarcat atunci când ochii stau atât de aproape de el. Totuşi, în ciuda rezoluţiei scăzute faţă de concurenţă, PS VR reuşeşte să se menţină în aceeaşi arie calitativă din punct de vedere vizual, diferenţa fiind făcută, de la caz la caz, de software.

Un factor deosebit de important pentru a oferi sentimentul de autenticitate a experienţei VR este motion tracking-ul, mai exact reproducerea corectă a mişcărilor capului (şi ale mâinilor, în unele cazuri) în mediul virtual. Headset-ul PlayStation VR este echipat cu o serie de led-uri albastre, care facilitează tracking-ul corect, poziţia capului fiind mereu reprodusă cu exactitate în jocurile pe care am avut ocazia să le testăm. În privinţa tracking-ului pentru DualShock 4 sau controllerele PlayStation Move, am avut parte şi de câteva scăpări, pe care am reuşit totuşi să le rezolvăm fie prin plasarea acestor dispozitive în câmpul de vedere a camerei, fie prin recalibrare (în cazul controllerelor Move).

PlayStation VR

Astfel, dacă ar fi cazul să judecăm doar dupa funcţionalitate, factor estetic şi, mai ales, ergonomie, PlayStation VR ar putea primi un calificativ mai mult decât satisfăcător, ridicându-se la înălţimea concurenţei, şi chiar depăşind-o în anumite privinţe. Totuşi, utilitatea unui astfel de dispozitiv atârnă în principal de jocurile ce pot fi experimentate cu ajutorul său, suportul software fiind până la urmă factorul decisiv în ceea ce priveşte eventuala achiziţie a unui headset PlayStation VR.

Asupra acestui aspect ne vom opri în următoarele episoade ale acestui review, când vom analiza, pe rând, o bună parte din librăria de jocuri disponibile pentru PlayStation VR, dintre care nu vor lipsi titluri precum PlayStation VR Worlds, Resident Evil 7, Rise of The Tomb Raider, Until Dawn: Rush of Blood, DriveClub VR sau Batman: Arkham VR.


PlayStation VR Review Partea a 2-a: jocurile Resident Evil 7, Eagle Flight şi Batman: Arkham VR

PlayStation VR Review Partea a 3-a: jocurile PS VR Worlds, DriveClub VR şi Until Dawn: Rush of Blood

PlayStation VR Review Partea a 4-a: jocurile Star Wars Battefront, Call of Duty: Infinite Warfare, Rise of The Tomb Raider şi concluziile finale