Cât de realist este GTA V: un soft de autopilot de pe maşini reale funcţionează perfect în joc

Autor: Cosmin Aionita | 21.05.2020
Cât de realist este GTA V: un soft de autopilot de pe maşini reale funcţionează perfect în joc

Grand Theft Auto V este, fără urmă de îndoială, cel mai de succes titlu al seriei şi unul dintre cele mai populare jocuri lansate vreodată, fiind numit chiar cel mai de succes produs media al tuturor timpurilor. Totuşi, trebuie să recunoaştem că manevrarea maşinilor din jocurile GTA nu a fost niciodata la nivelul simulatoarelor auto dedicate, dovedindu-se a fi destul de inexactă în multe instanţe.

Aici intră în scenă însă Leon Hillman, un tânăr programator de numai 15 ani, care a reuşit să implementeze în GTA V rutinele Comma.ai dedicate controlului vehiculelor autonome. Comma.ai a fost dezvoltat de hacker-ul George “geohot” Hotz (cunoscut şi pentru performanţa de a “sparge” sistemul de securitate a consolelor PlayStation 3) şi permitea instalarea unor kit-uri speciale denumite “comma two” în anumite modele de maşini pentru a le transforma în vehicule autonome.

Astfel, anumite modele recente de Honda sau Toyota, prin instalarea acestui sistem, pot primi facilităţi precum centrarea automată pe banda de deplasare, cruise control în conditii de circulaţie pe autostradă sau posibilitatea ca maşina să se oprească şi să pornească automat, în funcţie de poziţiile celorlaţi participanţi la trafic. Toate acestea sunt posibile graţie unui sistem format dintr-o cameră video, ce monitorizează drumul, o tabletă ce oferă informaţii şoferului, şi un sistem de cablaj conectat direct la maşină. Însă tot acest echipament este controlat prin intermediul software-ului Openpilot, disponibil în format open source, oricine având posibilitatea de a-l modifica şi ajusta după nevoi.

Exact asta a făcut Leon “littlemountainman” Hillmann, tânărul programator din Munchen, Germania, care a adaptat Openpilot pentru a funcţiona în Grand Theft Auto V. Din cauza faptului că software-ul Openpilot foloseşte informaţii provenite atât de la camera video, cât şi de la senzorii de la bord ai maşinilor, iar GTA V nu include această ultimă facilitate, Hillmann a fost nevoit să improvizeze: a implementat în jocul celor de la Rockstar o astfel de interfaţă proprie, bazată pe cea a unui Honda Civic din 2018. Acest proces a durat nu mai puţin de două săptămâni, iar apoi a fost nevoie de încă două zile pentru a adapta comenzile de virare, acceleraţie şi frâna pentru un controller de Xbox.

Pentru a face ca maşinile din GTA V să beneficieze de pilot automat, Hillmann a folosit două PC-uri: unul principal, echipat cu Windows, driverii Xbox şi un controller de Xbox, pe care rula jocul propriu-zis, precum şi un laptop cu sistemul de operare Ubuntu 16.04 şi software-ul Openpilot, la care era conectat un webcam ce urmărea monitorul pe care era afişat jocul. Conform lui Leon Hillmann, pentru a obţine rezultate acceptabile, este nevoie de un webcam cu rezoluţie de cel putin 1080p, el folosind un model Logitech C920, însă nici în acest caz rezultatele nu au fost extraordinare.

Grand Theft Auto V este disponibil pentru PC, precum şi pentru consolele PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One şi Xbox 360.